Bryggning och provsmakning av GAPA!

GAPA!
modern pale ale



Jag har ju en tendens att överplanera och fullspäcka flera månader med bryggningar ett halvår innan det ens ska bli av. Så var även fallet med vinter/våren 2014...

Ja...sen gick BrewDog Bar Stockholm den 16 januari ut med att de skulle arrangera en hembryggartävling, där vinsten var att få brygga sin öl.. och alla planer sköts upp, planerades om och plats gjordes för två tävlingsbidrag!

Detta är en vidarutveckling av PÄRLAN från förra sommaren, där vi bytt ut pilsnermalten mot pale ale malt och duon El Dorado och Belma mot Mosaic och Summer. Annars är det same old same old.. Lätt, clean å ljus. Låg IBU, låg ABV, fet torrhumling. En bra törstsläckare.

Ölen blev jäkligt fin. Klockren humlighet, fräsch lätt kropp, trevligt fruktig smak, märkbar beska och en diskret maltighet. Kanske inte helt och hållet i min smak, men tydligen helt i andras smak då den placerade sig bland de 18 bästa av 120 bidrag i tävlingen. Killarna på Sundybergs Köksbryggeri diggade den också, vilket var jäkligt kul! :)

Personligen upplever jag både doften och smaken som något "krämig", typ åt "gräddigt". Detta blandat med fräsch mandarin, lite stenfrukt, hinkvis med blommor och och en skvätt diskmedel (citron alltså) blir lite fel. Jag skyller gärna på Mosaic, men vem vet egentligen... Mosaic mår (nog) bra av balanseras upp med andra humlesorter.

Vi kommer tappa GAPA/PÄRLAN 2 i helgen, där vi gått tillbaka till El Dorado, Belma och pilsnermalt. En mycket bättre kombo i min näsa och mun. Persika, tropisk frukt och jordgubbar. Yum!

Snygg etikett av bror Svante!



INFO
Malt
4000 g Pale ale malt (BRIESS)
260 g CaraPale (VIKING)

Mäskschema
10 min @ 55°C, 60 min @ 64°C, 5 min @ 74°C

Kok 60 min
60 min - 16 g Pacific Gem (15,7% AA)
30 min - 10 g Summer
00 min - 40 g Summer

Torrhumling 7 dagar
100 g Mosaic

Jäst
Enkel förkultur på White Labs German Ale/Kölsch WLP029. Kylde ner vörten till 18°C. Jäste 1 veckor i 18-20°C. Ställde in i kyl 1 veckor i 10°C. (Tog ut, tappade om, torrhumlade, tappade osv)

Övrigt
Volym (färdig vört): 20 L
OG: 1,048 - FG: 1,011
Alkoholhalt: ca 4,9% (efter primning)
Bryggdag: 26/1 - Tappad: 16/2
Primad med ca 5 g vanligt socker / l

Kommentarer