Le Soleil Est Prés de Moi och Le Soleil Sauvage

Le Soleil Sauvage / Le Soleil Est Prés de Moi
brettad saison / saison



Saison är ju typ "nya IPA". Alla gör saison. Vissa bättre än andra. Personligen kräks jag lite över alla saisoner... ;) Speciellt när man börjar hälla i en massa hallon i skiten.. Nu har jag inte druckit alla nya saisoner där ute, men av de som släpps senaste året i Sverige är STHLM Brewings "Saison d'etre" en av de som passat min smak bäst. En lätt, enkel och fräsch sak med en pepprig och kryddig jäst. Att den är ekologisk gör inte saken sämre.

Äh, 'nuf ranting...

För tredje året i rad gjorde vi då denna våriga saison, med små små förändringar av receptet. Pilsnermalt, wienermalt, omältat vete, ljus karamellmalt och Mörkö honung, samt slovensk humle. En hyfsat enkel saison med den fantastiska franska saison-jästen från WYeast. Just denna stam är inte så där typiskt "belgiskt kryddig", utan mer fruktig IMO. Väldigt lätt att ha å göra med också...

Den största förändringen sen version 2 var att vi hade börjat recirkulera och laka av tunnan i vår BrauMeister, och då ökat vår effektivtet/utbyte. Hade inte riktigt räknat med ett så pass bra utbyte som vi fick, vilket ledde till att vi till slut spädde ut den och fick lite mer vört än planerat. Vi hällde då över 3 L i en gammal svagdrickeflaska och slängde i en skvätt Brettanomyces Brux Trois, för skojs skull... och då blev det helt plötsligt två versioner av den.

Skillnaden mellan de olika versionerna är egentligen inte så fruktansvärt stor. Och jag har svårt att bestämma mig för vilken som är bäst.

Den obrettade är en gusher. Första glaset visar sin fina sida, den är vackert kristallklar och gyllengul, medan de resterande är grumligt aprikosfärgad. Skummet fluffigt och vitt.

Doftar övermogen frukt, sharon, vitpeppar, mild nejlika, lite honung och aprikos. Kolsyran är bubblig. Smaken följer doften och vi återfinner det där kryddiga och fruktiga med lite honung och aprikos. Fick en hint av färsk dill nånstans också. Det är riktigt fräscht och gott. Munkänslan är rätt fyllig trots lågt FG.

Den brettade varianten är betydligt lugnare på flaska och behåller sitt fina utseende hela flaskan. Doften är typ samma som den obrettade, men betydligt fruktigare och mer vinös. Påminner en del om vitt vin. Samma sak med smaken. Mer fruktigt och mer likt ett vitt vin än orginalet. Inte alls särskilt "funkigt".

Även denna är redigt god, och munkänslan fyllig.

Till version 4 kommer jag nog byta ut omältat vete mot veteflingor av något slag. Kommer också att låta saison-jästen samjäsa med "vanlig" Brett Brux, för en funkigare brett-karaktär. Slutligen kommer jag torrhumla den generöst med Styrian Bobek (något jag gjorde med version 2, med gott resultat).



INFO
Malt
3500 g pilsnermalt
1000 g Goldpils, Briess
500 g omältat vete
500 g Carapale, VIKING

Mäskschema
10 min @ 52°C, 60 min @ 66°C, 5 min @ 74°C

Kok - 70 min
70 min - 16 g Pacific Gem (15,7%AA)
20 min - 20 g Styrian Bobek
00 min - 80 g Styrian Bobek
00 min - 250 g Mörkö honung

Jäsning
Enkel förkultur på WYeast 3711 French Saison. Kyld till 18°C och jäst okontrollerat i rumstemp

Övrigt
Volym (färdig vört): 27 L
OG: 1,054 - FG: 1,006
Alkoholhalt: ca 6,1% och 6,5% (den brettade fick en skvätt maltodextrin)
Bryggdag: 6/3 2014 - Tappad: 23/3 och 22/4 (brettad) 2014
Primad med ca 5 g fruktsocker / l

Kommentarer