PANJAMON (v.5)

PANJAMON (v.5)
rye dipa



Den eviga jakten efter den perfekta kombon NZ-humle, rätt jäst och rätt maltbas fortsätter. Stärkta av besöket på BeerExpo i vintras, där Beerbliotek ställde ut med sin Rye IPA, ville vi göra något liknande. Det var en helt fantastisk upplevelse; klibbig, maltig och fruktig.

En massa omältat råg (ca 17%) för en klibbig fyllighet, lite Victory malt för en kakighet/maltighet, en massa NZ-humle, och som toppen av moset; engelsk jäst - för ännu mer fruktighet! Vad kan gå fel med en sån line-up?! ;)

Ganska mycket onekligen.

1) Råg rätt drygt att mäska. Kanske särskilt jobbigt i en BrauMeister kanske? Jag vet inte.. men pumpen verkar inte riktigt klara det så bra. Trots bra förberedelser (kokade "gröt" av rågflingor och rågkross innan), bra mäskschema och risskal. Blev en hel del slabbande med mäsken innan det gick...

2) Waimea verkar vara en humle som är mästare på att grumla till öl! Fyfan alltså, efter torrhumlingen stod vi där återigen med en öl som liknade rutten nyponsoppa mer än öl.

3) Den engelska jästen (Wyeast 1098 British Ale, samma som vid Old Gregg's Ale) verkar gilla att göra kaos av öl vid flaskjäsning. Samtliga flaskor av denna öl fick en jäkla aggressiv kolsyra, precis som Old Gregg. Never more!

4) NZ-humle beter sig inte som US-humle. Något jag egentligen lärt mig för länge sen, men alltid glömmer när jag läser beskrivningarna av dem. Visst, de är fruktiga och härliga, men ändå inte på samma sätt som US-humle. Definitivt inte lika potenta. Inte samma sak helt enkelt.

Fick även för mig att prova att ha i små mängder humle typ var 10 min i slutet av koket, typ så som man ofta ser i kloner till amerikanska DIPAs. Trror inte det gjorde nån skillnad. Jag är fortfarande väldigt övertygad att man får ut mest humle av en stor post-boil giva och torrhumling.

Till utseendet har vi en gulgrönbrun dryck med ett snabbt fräsande skum. Disig som satan. "Kloakvatten" tänker jag direkt (jag jobbar ju med sanering).. mmm.. detta vill man verkligen hälla i sin mun...

Doften är obalanserad. Diffust fruktig med lite syrliga och orena inslag. Mango, nyponsoppa, "humle", jäst, rågbröd och en hint alkohol. Luktar lite som en trött DIPA från USA.

Kolsyran fullkomligt exploderar i munnen. Munkänsla vad är det? Lätt kropp. Sött och kladdigt avslut med en lingrande sötma. Riktigt bra beska dock!

Smaken är fruktig och "kryddig". Får verkligen anstränga mig för att identifiera några smaker. Sirap, rågbröd, mjölkchoklad (!), hårdbröd, lite jäst.. Typ så.. Betydligt mer behaglig när kolsyran lugnat sig.

Är helt inställd på att göra ett sjätte försök, detta "misslyckande" till trots! Vill fortfarande göra en något "egen" DIPA, så jag fortsätter på spåret med "more than just barley". Pale ale malten står i fokus, men vetemalt och havregryn kommer få lite plats också. Victory malten får gå. Denna ska bli ljus och torr som fan.

Waimea kommer aldrig få komma i närheten av PANJAMON igen, i nästa version ska kombon Nelson, Rakau, Motueka och NZ Cascade få visa vad de kan. Och i jästväg blir det den enklaste och bästaste US-05. En superbra arbetshäst, som sällan lämnar för stort avtryck.

Varför fortsätta med detta koncept, kanske ni undrar? Jo, för att Svantes etikett är så sjukt snygg, och jag vill hedra den med en lika snygg öl helt enkelt. That's it. Jag ger aldrig upp ;)



INFO
Malt
3500 g Pale ale malt (Briess)
1000 g Goldpils (Briess)
500 g rågkross (Kungsörnen)
500 g rågflingor (AXA)
200 g Victory (Briess)
200 g Carapale (VIKING)
några nävar risskal

Mäskschema
20 min @ 32°C, 20 min @ 52°C, 60 min @ 64°C, 5 min @ 74°C

Kok 120 min
120 min - 25 g Pacific Gem (15,7% AA)
120 min - 500 g fruktsocker
45 min - 10 g Pacific Gem
30 min - 10 g Waimea
20 min - 10 g Waimea
15 min - 1/2 krm protafloc
10 min - 1 tsk jästnäring
10 min - 10 g Waimea

Post-boil @ 85°C
10 min - 20 g Waimea
10 min - 30 g Pacific Gem

Torrhumling 7 dagar
50 g Waimea
100 g Kohatu
100 g Wai-iti

Jäst
Dubbel förkultur av WYeast 1098 British Ale. Jäst 1 vecka i ca 17-19°C.

Övrigt
Volym (färdig vört): 18 L
OG: 1,080 - FG: 1,014
Alkoholhalt: ca 8,7% (efter primning)
Bryggdag: 31/3 - Tappad: 29/4
Primad med ca 4,7 g vanligt socker / l

Kommentarer