PLÖJMÖRKRET (v.3)

PLÖJMÖRKRET (v.3)
american black ale / black IPA / cascadian dark ale



Vi jobbar vidare med att skapa den perfekta BIPA/CDA/ABA (för oss)... Från version 1 som var mörkbrun, alkoholstark och överhumlad, till version 2 som mäskades med lakritsrot, är vi då framme vid version 3. Även inför denna kändes det helt rimligt att "leka loss" lite. Rågflingor tillsattes i mäsken (för en fyllighet och kryddighet) och hela härligheten skulle jäsa i lugn och ro med White Labs Kölsch-jäst, för en superclean slutprodukt. Simcoe valdes för dess grapefukt och tall egenskaper, Columbus för tall och kåda, och Citra för en välbehövd fruktighet. Blackprinz från Briess för att svärtan skulle vara så mild som möjligt.

So far so good, eller hur?

Nja. Kölschjästen var inte så överdrivet förtjust i att arbeta med ett så pass högt OG (1,071) och gav upp vid 1,020. På tok för högt tyckte vi och tillsatte mer jäst. Valet stod mellan US05 eller S04. Blev S04an för dess lägre utjäsningsgrad. Och där tog "superclean slutprodukt" slut. Något estrigare än tänkt, men ingen fara.

Vidare uteblev den mest intensiva humlekicken. Den finns där, men den är inte tillräckligt maffig (imo).

Bitarna börjar falla på plats. Jag har sagt det förrut, men "nästa kommer bli perfekt!"

Den har en mild, men ändå väldigt tydligt humlig doft. Mycket barrskog plus en skvätt tropisk frukt - typ kanderad mango. Efter en stunds vädring bjuder den en väldigt stark doft av salmiak.

Kolsyran ligger på en väldigt bra nivå. Munkänslan är bra, om något lätt. Beskan är även den bra, men ev lite väl ihållande och "tom".

Fruktig smak åt mogen mango, med inslag av de IPA-typiska dragen "barrskog/kåda". Vidare smakar det bränt och smått mineraligt. Eftersmaken är lååååååång och trevlig.

Jag är nöjd... Men den är inte perfekt!

Version fyra kommer ha typ samma maltbas och typ samma allt, men vi byter ut Columbus mot Chinook, kölsch-jäst mot US05 och kör ett förenklat mäskschema.

Etikett av Mr 99 flaskor öl om dagen, Tobbe Göth




INFO
Malt
3300 g pale ale malt, BRIESS
1000 g münchnermalt
650 g rågflingor
300 g Crystal 300, VIKING
200 g Victory, BRIESS
"3 nävar risskal"
1 msk 5,2 pH stabilizer

Mäskschema
20 min @ 32°C, 20 min @ 52°C, 60 min @ 64°C, 5 min @ 74°C
Recirkulerade 5L, lakade av med 3L vatten @ 80°C

Kok - 90 min
90 min - 30 g Pacific Gem (15,7% AA)
90 min - 400 g cane syrup
90 min - 1 tsk salt, 1 tsk bakpulver, 1 tsk kalciumklorid
20 min - 20 g Citra
20 min - 1 krm protafloc
10 min - 1 tsk jästnäring

Post-boil giva @ 85°C i 10 min
30 g Simcoe
20 g Columbus

Torrhumling 7 dagar
80 g Citra
80 g Columbus
30 g Simcoe

Kyler ner till 18°C

Jäsning
Jästkaka från GAPA, dvs en megastor förkultur av White Labs WLP029 German Ale/Kölsch i 17-19°C i 1 vecka, därefter rumstemperatur.

Senare tillsatser
21/4 - Tillsätter 1 pkt S04 för att råda bot på avstannad jäsning.
26/4 - Tillsätter 50 g mörkt muscovadosocker för att kicka igång jäsningen. Funkar bra! Jäser ytterligare 5 punkter.

Övrigt
Volym (färdig vört): 20 L
OG: 1,071 - FG: 1,015
Alkoholhalt: ca 7,5% (efter primning)
Bryggdag: 8/4 - Tappad: 9/6 -14
Primad med 4,8 g druvsocker / l

Kommentarer