FOLKVANDRINGSTIDEN x 2 - bronxeng wild ale

FOLKVANDRINGSTIDEN (version 3)
bronxeng wild ale


(bilden är tagen julen 2014, därav julblommor osv. God jul för fan!)

Detta är alltså den tredje ölen med det långa och obegripliga, för att inte tala om kryptiskt pretentiösa, namnet "FOLKVANDRINGSTIDEN".

Version 1 var en udda historia med korn, vete, råg, bovete, honung, närodlad vild humle osv osv, Rätt dålig egentligen. Version 2 blev ett elegant destillat av grundkonceptet. Fokus låg då på BOVETE istället för ALLT. Och som grädde på moset var det även vår första brettade öl. Den blev så bra att den tog en finalplats i Omnipollos första hembryggartävling. Har även fått en hel del positiv feedback på den från folk utanför min inre krets, vilket är jäkligt skoj!

Att den skulle göras om var det ingen tvekan om. Gjorde några små justeringar i receptet (bytte bl.a. hel bovete mot boveteflingor), sen vare bara att tuta och köra!

Hur svårt kan det vara att göra om en öl egentligen? ;)

Bryggningen gick bra iallafall..... resten not so much...

Här är en rätt bra summering och slutsats jag skrev när det hände. Kort sagt blev den "sjuk". Fick en slime'ig konsistens, typ som äggvita, shampo, honung... Med tid och tålamod blev den frisk - till och med bra!

En del tappades "ren" och en del fick jäsa vidare med sviskon och fransk ek.

Kort notis om bovete; jag använde de precis som vilka gryn som helst. Förkokade och tillsatte i mäsken. Vörten blev sjukt fult grå och smått slime'ig, men det försvann... Jag upplever att bovete ger ölen en smått funkig, jordig och nästan parfymig karaktär. Kul grej!

Den med utan
Guldguld och kristallklar. Vitt fräsande skum som försvinner utan rester

Vinöst syrlig doft, med blommiga inslag, lite lemoncurd och sura äpplen, och en hint milt ekfat. Påminner om ett mineraligt vitt vin. Som en sommarkväll efter en rejäl regnskur. Mycket KRUSBÄR efter en stunds vädring.

Smaken är rejält syrlig, med citron och nått småsunkigt jordigt inslag. Grynigt grönt omoget äpple och mycket krusbär även där. Smått sötsyrlig avslutning. Gott!

Lätt munkänsla med låg kolsyra och obefintlig beska. Kort eftersmak.

En god, men kanske något plain, suris som utvecklas fint efter lite luftning. Har tyvärr lite störiga murkiga och jordiga inslag.

Den med sviskon och ek
Mörkare gul, nästan rosa, och lite grumlig. Vitt skum med rosa inslag, som lägger sig som ett tunt täcke på ölen.

Doften är lik sin syster. vinöst syrlig, mineralig osv osv...  Mycket krusbär! Men med en extra dimension av parfymighet ovanpå allt det där och en doft av fruktkött liksom. Tydliga plommonstoner, och nästan lite mango.

Smaken skiljer sig mer. Känner direkt av den franska eken med dess kryddighet och milda vanilj, samt parfymiga smaken från sviskonen, med fruktkött och allt. Smakerna kompletterar varandra väl. Har även en krämighet i smaken som den andra saknar. Mer komplex på alla sätt, utan att egenligen peka med hela handen så att säga.

Varje avslutad klunk får mig att vilja ta en till för jag hittar nya smaker och intryck hela tiden.

Jag är riktigt nöjd med denna. En elegant och väldigt egen fruktsuris! Fast tyvärr har den, precis som "orginalet", lite murkiga och jordiga inslag bakom allt. Men det är lätt förlåtet :)

Nästa år ska jag lätt göra en lambic med sviskon.

Etikett av den fantastiska kreatören Tobs Göth aka 99bttls



Malt
4000 g pilsnermalt
1000 g boveteflingor (förkokade)
300 g carapale, VIKING
100 g Crystal 100, VIKING
2 nävar risskal

recirkulerade med 5l, lakade av med 4l vatten @ 80°C

Mäskschema
10 min @ 52°C, 60 min @ 70°C, 5 min @ 74°C

Kok - 60 min
60 min - 7 g Pacific Gem (15,7% AA)
20 min - 20 Tettnanger
20 min - 1 krm protafloc
00 min - 80 g Tettnanger

Jäsning
Kylde ner vört till 18°C. Tillsatte 1 pkt Wyeast 1007 German Ale smackpack. Efter ett par dagar tillsattes 1 pkt Us05, då jäsning ej startat. Jäst i rumstemp. Efter 14 dagar tillsätts 1 pkt Wyeast 5112 Brett Brux

Highlights
19/3 Tillsätter "Brett" Brux Trois, Brett C, mix av german ale, lacto och Brett Brux...
31/3 Slime, som flytande honung. Schyst brettig, fruktig och smått syrlig. Infektion? Peddio? Acetobacter?
21/7 Frisk igen. Sur som fan
22/7 Tillsätter 1,6 kg sviskon till 6,5 l öl. Förkokade och mosade med potatisstomp. Samt 14 franska ekkuber, ca 14 g.

Övrigt
Volym (färdig vört): 24 L
OG: 1,050 - FG: 1,010??
Alkoholhalt: ca 5,4% (efter primning)
Bryggdag: 20/2 2014 - Tappad: ”Rena versionen” 22/7 2014 och Sviskon 13/11 2014
Primad med ca 5 g druvsocker / l

Kommentarer