OTOMO

OTOMO
steam beer/california common



En ölstil som jag alltid tyckt om, men nästan aldrig köpt och aldrig bryggt. På sätt och vis lite för "tråkig" för att man ska vilja brygga den. Men nu jag har börjat landa lite i experimentlustan och velat göra öl som jag faktiskt vill dricka, och kunna dricka typ 3 st av utan att bli skitfull...

Kort och gott är det en lager som är jäst som en ale. En ren, blommig, fruktig, knäckig och smakrik mellanting mellan lager och ale.

Jag ville att min skulle bli knäckig/karamellig, lite halvsöt, med fruktiga inslag. Gärna mediumlåg alkoholhalt (max 5%). Mild beska, mild humlighet.

Utgick ifrån nått recept jag hittade på www.byo.com tror jag... sen byggde jag upp det utifrån egna preferenser. Den blev lite i mörkaste laget för att vara en steamer, men inom ramarna så att säga. Annars körde jag rätt traditionellt... Mäskade halvhögt, använde San Fransisco Lager till jäsning, jäste rätt mediumkallt/varmt, kallkraschade länge osv osv

Resultatet blev en mörkt kopparfärgad, kristallklar öl med ett "smutsvitt" skum med en fruktig doft med inslag av knäckebröd, kola och bränt socker.

Bra munkänsla med låg beska. Från början en mild och behaglig kolsyra, för att sedan freaka ur litegrann och bli lite högre. Dock helt ok ändå.

Smaken drar åt torkade frukter, typ dadlar, osvavlade aprikoser och fikon. Men även knäckebröd, knäck och karamelliserat socker.

Eftersmaken är lång och söt.

Mycket trevlig vardagsöl som funkade riktigt bra till redig husmanskost.

Till nästa version av den kommer jag dra ner mängden amber malt och ta bort chokladmalten för att få en ljusare och mindre kak/knäck betonad öl, och byta ut Victory mot Biscuit. Kommer även jäsa varmare (18-19°C istället för 16-17°C) för att få en fruktigare ton på den. Ev byta ut humlen mot en roligare sort, typ Cascade.

All in all var det en väldigt enkel öl att göra, och belönande god. En stil jag verkligen rekommenderar att man testar, trots att den kanske känns "tråkig"....



INFO
Malt
4200 g pale ale malt (84,3%)
400 g Caramel 40L, Briess (8%)
260 g Biscuit malt, Castle Malting (5,2%)
70 g Amber malt, Crisp (1,4%)
50 g Chocolate Rye, Weyermann (1%)
+ 16 g 5,2 pH stabilizer

recirkulerade med 4l, lakade av med 5l vatten @ 80°C

Mäskschema
60 min @ 66°C och 5 min @ 76°C

Kok - 60 min
60 min - 22 g Pacific Gem (15,7% AA)
30 min - 20 g Willamette
00 min - 30 g Willamette

Jäsning
Kylde ner vört till 18°C. Jäste med en enkel förkultur av White Labs WLP810 San Fransisco Lager under två veckor, därefter kallkrasch i 30 dagar.

Övrigt
Volym (färdig vört): 23 L
OG: 1,051 - FG: 1,014
Alkoholhalt: ca 5% (efter primning)
Bryggdag: 21/12 2014 - Tappad: 18/1 2015
Primad med ca 5 g druvsocker / l

Kommentarer