Le Soleil Est Pres de Moi (v. 4) - french saison

Le Soleil Est Pres de Moi (v. 4)
french saison


Det är ju en bra bit över år sen jag bryggde denna öl, som utmärker sig bland mina öl med att vara en av de enda som jag skriver med både stora och små bokstäver (istället för enbart stora).

Brygger den varje vinter/vår, njuter av den varje vår/sommar. Har gjort så senaste 4-5 åren. Den är bra. Den är stabil.

Gör små ändringar varje år också, men basen stays the same: pilsnermalt, viennamalt och carapale. I den här versionen hade jag i vete- och havreflingor, sen torrhumlade jag den med en lagom dos slovensk humle (Styrian Bobek). Honung, som jag haft i alla tidigare versioner, tog jag bort. Detta för att undvika allt för hög alkoholhalt, dessutom tror jag inte lite honung tillför så mycket i en sån här öl.

Hade tänkt kyla ner till 22°C och låta den jäsa okontrollerat därifrån, för att få ute mer estrar och sånt, men fegade ur och kylde ner till 20°C istället..

Jag tror nånstans att årets version blir den sista på ett tag. Den franska saison-jästen är jätteskön att ha att göra med; den jäser snabbt och aggressivt, tillför en fyllighet i ölen, bjuder på en lagom mängd estrar och dylikt. En bra nybörjarjäst för saison tycker jag. Meeeeeen, ölen blir inte mer spännande än så.. Jag måste utforska lite belgiska saison-jäster i framtiden, och få till den där härligt kryddiga karaktären vissa har.

Nåväl, omdöme:
Första glaset man häller upp blir helt kristallklart (resterande not so much...). Gyllengul med ett fluffigt luftigt skum som ligger kvar länge.

Doftar kryddig kåda, estrig jäst, stenfrukter, röda vinbär och en släng cider. Trevligt, men jag har börjat sukta efter mer attityd!

Ganska torr, men ändå rätt fyllig - vilket är ett stort plus med den här jästen. Ganska lång och sötaktig eftersmak.

Fruktig smak, med fokus på stenfrukter. Lite kådig humle. Honungsmelon. Fruktgodis. Och givetvis en jäkla massa typiska saison estrar, men något milda.

En väldigt trevlig saison, som jag alltid blir nöjd med. Den är trevlig liksom.. What's not to like, egentligen?

INFO
Malt
2250 g pilsnermalt
1000 g viennamalt
500 g carapale, VIKING
500 g red wheat flakes, BRIESS
300 g havregryn
250 g pale ale malt (hade en skvätt över)

recirkulerade 4l, lakade av med 5l vatten @ 80°C

Mäskschema
60 min @ 66°C

Kok - 90 min
90 min - 17 g Pacific Gem (15,7% AA)
20 min - 20 g Styrian Bobek

Post-boil @ 80°C
20 min - 80 g Styrian Bobek

Torrhumling - 7 dagar
100 g Styrian Bobek

Jäsning
Kylde ner vört till 20°C. Jäste med 1 pkt Wyeast 3711 French Saison i rumstemp.

Övrigt
Volym (färdig vört): 24 L
OG: 1,050 - FG: 1,004
Alkoholhalt: ca 6,1% (efter primning)
Bryggdag: 19/4 2015 - Tappad: 13/5 2015
Primad med ca 5 g druvsocker / l

Kommentarer