GAPA! (version 3) - hoppy pilsner

GAPA!
hoppy pilsner


Historien om en accidental pilsner med lätta fruktiga toner som jag bryggde förra sommaren...

Den skulle egentligen jäsa med kölsch-jäst som tidigare versioner, men av ngn anledning fick den förkulturen en släng lactobacill och var därmed inte lämplig för en humlig ren öl imo.. ;)

Detta upptäckte jag när vörten var nedkyld och klar. Good to go liksom. Wtf gör man? Ingen panik, jag rotade i kylen efter jäst.. Visade sig att det enda jag hade hemma var 2 pkt Saflager w34/70. Så det fick bli en pilsner istället.

Sen vare bara att ställa in kylen på 12°C och ställa in vörten.. Ibland får man free-styla lite bara.

Eftersom det blev en pilsner:ish bestämde jag mig för att inte torrhumla skiten ur den med potent US-humle, utan köra med ”lite” rester jag hade i frysen.

Resultatet blev faktiskt riktigt trevligt.

Ljusgul, smådisig med ett vitt skum som snabbt la sig som en tunn filt på ytan.

Superfräsch och lätt doft av söt malt, persika, citrus och godis.

Lätt och fräsch i mun, hyfsat crisp för att vara hembrygd och flaskjäst. Lagom kropp för stilen. Rätt låg kolsyra. Tydlig och bra beska.

Lätt, men tydligt humligt smak med drag åt persika, citrusfrukter och tuttifruttigodis, samt en skvätt kornmalt.

Lång sötaktig eftersmak med en ihållande beska.

Jag gillade den mycket, och den gick åt fort som fan… ;)

INFO
Malt
3000 g pilsnermalt
500 g havregryn
100 g Caramel 40L, Briess
100 g Carapale, Viking

Mäskschema
60 min @ 65°C

recirkulerade 4l, lakade av med 4l vatten @ 80°C

Kok - 75 min
75 min - 20 g Pacific Gem (15,7% AA)
15 min - 1/2 krm protafloc

Post-boil @ 100°C - 20 min
50 g Amarillo

Torrhumling 7 dagar
50 g Amarillo
50 g Willamette
100 g Styrian Bobek

Jäsning
Kylde ner till 18°C. Ställde in i kyl runt 10°C. Lät den jäsa i 2 veckor, sen  fick den stå 48h i rumstemp och därefter lagring i 4 veckor @ 4°C

Övrigt
Volym (färdig vört): 22 L
OG: 1,044 - FG: 1,010
Alkoholhalt: ca 4,6% (efter primning)
Bryggdag: 15/6 2015 - Tappad: 19/8 2015
Primad med ca 5 g druvsocker / l

Kommentarer