IS THIS FOR ME? (2) - american pale ale

IS THIS FOR ME? (2)
american pale ale with South African hops


Egentligen har denna version inget alls med version 1 att göra, förutom att jag gillade namnet.

Denna kom till som slutprodukten i en liten kedja av events.

Sommaren 2015 drack jag en såååå fantastisk öl hos min vän Johan (jisak74 aka Jizza), den hette Jungle Boogie och kom från Chicago-bryggeriet Marz. En american pale wheat med rooibos-te och Mosaic (tror jag?). Iaf helt otroligt fruktig, med en enormt härlig arom av persika och aprikos.

Å ja ba "Fan, en sån där skulle man brygga..."

I samband med det dök det upp en mindre laddning sydafrikansk humle på Humlegården och nånstans i mitt huvud verkade det himla logiskt att göra en APA med rooibos och sydafrikansk humle.

Den blev rätt dålig. Otroligt obalanserad och märklig. Ska skriva om den senare.. ;)

Jag trodde dock fortfarande att humlen hade potential och meckade ihop ett väldigt enkelt nytt recept och köpte ny humle.

Körde med J17 som beskrivs som "tropical and citrus aroma", och Southern Passion som sägs vara ännu mer potent "the most flavoured of all varieties, with passion fruit, red berries and sweet fruits"

Och det blev gott!

Gyllene bärnstensfärgad, smådisig med ett fluffigt vitt skum.

Doftar mild, men tydlig passionsfrukt blandat med div stenfrukter på en bakgrund av maltsirap. "Fuktig sommar med näsan i en köttig blomma" kan man väl säga?

Trevlig munkänsla. Bestämd beska. Låg kolsyra.

Lätt, fräsch och fruktig. Som doften är det en mild men tydlig smak av passionsfrukt och lite stenfrukter följt av karamelligt socker. "Blomvatten", låter väl gott?

Det var en väldigt fin och behaglig APA. Skulle det dyka upp sydafrikansk humle igen skulle jag lätt köpa den.

Ofta utlovar beskrivningen av nya humlesorter värsta doft- och smakbomben, för att sedan göra en besviken när man sitter med näsan djupt begraven i glaset. Men i det här fallet blev jag rätt positivt överraskad :)

INFO
Malt
4000 g pilsnermalt
300 g havregryn
100 g Caramel 40L (Briess)
100 g Carapils (Briess)

Mäskschema
60 min @ 65°C

Laka av med 5l vatten @ 80°C

Kok - 60 min
60 min - 18 g Pacific Gem (15,7% AA)

Post-boil @ 100°C - 30 min
30 g J17
20 g Southern Passion

Jäsning
Kylde ner till 18°C, jäste vid 19-20°C med 2 pkt Mangrove Jack’s M44 West Coast Ale

Torrhumling 4 dagar (rumstemp)
70 g J17
80 g Southern Passion

Övrigt
Volym (färdig vört): 23 L
OG: 1,050 - FG: 1,010
Alkoholhalt: ca 5% (efter primning)
Bryggdag: 10/12 2015 - Tappad: 30/12 2015
Primade med ca 5 g strösocker / l

Kommentarer