IT GOSE A LITTLE SAISON LIKE THIS / IT SAISONS WITHOUT GOSEING - hipstergose / pink prune sour

När Omnipollos Hatt skulle öppna i Stockholm för snart 2 år sen var min kompis Niklas inbjuden som hedersgäst, och eftersom vi hade träffats och pratat ett par gånger tidigare började vi genast se möjligheten för en collab!

Bronxeng Brewery & Grantorp Nanobryggeri


Självklart skulle vi gå all in i konstigheter.

Det skulle bryggas en saisonjäst gose med mjölksyrebakterier från hemmagjord surkål, smaksatt med pomelo. So much hipster!!

Sen spårade det ur lite...

Den delades upp i två delar efter jäsning;
En del torrhumlades frikostigt med Mosaic och pomelozest, och en del fick efterjäsa med Brett Vrai, Brett Brux, ek och ungerska sviskon.

Pomelon zestade vi med en osthyvel har jag för mig. Eller om det var en filékniv. Rensade bort hinnorna från fruktköttet, mixade, sen kokade vi det med lite vört och silade ner i resten av vörten. Till 20 liter vört hade vi 1,8 kg pomelo. Blev en lite brödig smak av det tillsammans med koriandern.

Sviskonen kärnade jag ur, kokade upp lite snabbt och mosade ner i ölen tillsammans med alla kärnor. Använde 2,5 kg till 9l öl.

Tyckte inte att gosen var tillräckligt salt när jag skulle tappa den så jag tillsatte mer salt, men råkade räkna fel och det blev dubbelt så mkt salt.. Mer misstag och knasigheter längre ner vid "Highlights".

IT GOSE A LITTLE SAISON LIKE THIS
hipstergose




Till utseendet blekgul, med ett väldigt ljusvitt skum som snabbt fräser bort. Smådisig.

Luktar grape, pomelo, konstigt gräddigt och en del tropisk frukt

Smaken är rätt salt, sur och söt. Perfekt efter en joggingtur i sommarvärmen. Inslag av tropisk frukt, den där märkliga gräddigheten, grapefruktkött och zest.

Helt klart godkänd hipster gose. God och uppfriskande. Men förmodligen FÖR salt för de flesta, men jag är ju så jäkla salta killen så jag diggade den..


IT SAISONS WITHOUT GOSEING
pink prune sour ale


Blekrosa med vita inslag till utseendet. Disig. Vitt fräsande skum.

Doft av nagellack, ek, syra, som en rodenbach-light typ. Grapefrukt. Fruktkött. Stenfrukt. "Mogna frukter på hösten i luften", röda vinbär och prutt.

Hyfsat fyllig med obefintlig beska och en rätt sötsalt eftersmak.

Smak åt rosa grapefruktkött, stenfrukt, nagellack, ek, röda vinbär som fan.

Med tanke på allt skit som hände den är det helt sjukt att den är drickbar, eller till och med bra.

INFO
Malt
2500 g pilsnermalt
2000 g vetemalt
650 g dinkelflingor

Mäskschema
60 min @ 66°C

Recirkulera 5 l. Laka av med 5 l.

Kok - 90 min
90 min - 5 g Svalöf Mauritz
10 min - 30 g krossade korianderfrön
10 min - 15 g havssalt

Jäsning
1 pkt WYeast 3522 Belgian Ardennes

Highlights
14/5 - Tillsätter en skvätt lacto brevis
17/5 - Värmer upp i badkaret och sätter på 2 st tjocktröjor
20/5 - Tillsätter en slatt från SWAG DRINK
30/5 - Tappar om 9L tillsammans med ett rör Brett Vrai och 9L tillsammans med 100 g Mosaic
31/5 - Tillsätter 55 g pomelozest i den med Mosaic
6/6 - Tappar 8L m 2 msk mjölksyra och 10g havssalt.
18/7 - Tillsätter ytterligare lite Brett Vrai
18/8 - Tillsätter sviskon
14/9 - Luktar nagellack och smakar illa. Tillsätter ett rör Brett Brux
10/10 - Tillsätter 19 g medium roast US ekspiral

Övrigt
Volym (färdig vört): 20 L (plus 6 liter vört som gick till en hallonveteöl)
OG: 1,050 - FG: 1,010
Alkoholhalt: ca 5% (efter primning)
Bryggdag: 11/4 2015 - Tappad: 6/6 och 21/11 2015
Primade med ca 5 g dextros / l

Kommentarer

  1. Svar
    1. Din fråga är svårtolkad, min vän herr Mikkel2.

      Ölen bryggdes 11/4 2015, om det var det herren önskade få veta..

      Och om du undrar vad ordet "bryggdag" betyder så är det den dagen ölen bryggdes. BryggDATUM kanske vore vettigare, men det är inte riktigt min grej som vi alla vet.

      Radera

Skicka en kommentar