RYEBIC - sour rye x 3

RYEBIC
lambic inspired sour rye


Hade egentligen tänkt hinna med det här inlägget förra året nån gång, men you know the drill; livet är tungt och slitsamt och den här bloggen är inte riktigt prio nr 1..

Med det här inlägget sätter jag iaf punkt för bryggåret 2014, vilket är på tiden. Tur att jag brygger mer sällan nuförtiden, kanske har en chans att hinna ikapp med brygginläggen nån gång..

Denna öl var iaf den andra lambic inspirerade öl vi bryggde, och det gjordes samma dag som vi tappade Nr1. Detta för att återanvända hela jästkakan, med en del tillskott.

För att göra det lite roligt och spännande körde vi en annan maltbas än vanligt. Förutom pilsner och vienna hade vi i ca 30% omältat råg (rågkross) och ca 6% havregryn. Har för mig att jag hade druckit The Bruery Sour in the Rye och blivit inspirerad.

Delade upp ölen på tre vid tappning ett år senare. En del ren, en del med aprikoser och en del med persikor. Frukten kärnade jag ur, lät koka upp lite snabbt och mosade till den, sen lät jag de fruktade varianterna efterjäsa i 2-3 månader.

Till 6 l öl använde jag 2,4 kg färska persikor, och till 7 l öl använde jag 3 kg färska aprikoser.

Tappningen av aprikos varianten var helt helvetisk. Häverten satte igen av allt aprikosmos rätt fort och jag fick i ta ett snabbt beslut i panik; antingen acceptera att jag enbart skulle få ut nåra liter eller skvalpa över resten genom en saftsil. Min snålhet valde alt 2, och det straffade sig i längden.. Mer om det senare..

Ryebic
Till utseendet mörkare än de med frukt, helt klar, inget skum.

Doftar rätt intressant, lite udda. Lite nybakt rågbröd, vitt vin, bondgård, honung. Lite smutsig.

Mild kolsyra, småsöt, noll beska, lagom syra.

Smakar övermogna frukter, typ sharon, äpple och banan. Lite rågbröd. Småsmutsig smak.

Konstigt oren, men drickbar.


Ryebic P (persika)
Lite ljusare än den rena, helt klar, inget skum.

Väldigt snygg och sofistikerad persikodoft med lite bondgård och lök bakom. Inslag av banan- och chokladgodis.

Mild kolsyra, lite vattnig och kantig. Lite överdrivet sur, men inom rimliga gränser.

Smakar som väldigt god mogen persika, sura godisar, typ sura Tutti Frutti, persikolikör.

Helt klart bäst av de tre. God!


Ryebic A (aprikos)
Kissgul/gyllene. Inget skum, grumlig.

Lökig doft med mkt (mosade) mogna aprikoser. Väldigt gott, men rätt ruffigt och inte så snyggt. Rätt skitigt.

Pigg kolsyra, lite gushervarning. Noll beska. Småsöt avslutning. Helt vidrigt röjjers sur. Helt sjukt. Munnen avlider typ.

Innan munnen dör hinner jag uppfatta lite aprikos och gul lök.. men herregud.. nope nope nope..

Asså nej.. Vaskade denna... Kan ju tilägga att den var jättegod ett halvår efter tappning, sen gick den åt helvete. Och jag antar att det beror på min vulgära tappning. För mkt syre, och för mkt fruktrester att kalasa på.


INFO
Malt
2000 g pilsnermalt
1000 g viennamalt
1500 g rågkross
300 g havregryn

500 g pilsnermalt ”förmäskades” dock tillsammans med allt råg och havre i en s.k. cereal mash. Hällde på vatten (5l) tills det blev som en gröt, sen värmde jag upp till ca 64°C och lät det stå i 15 min, och därefter lät jag det koka i drygt 10 min. Detta tillsattes sedan med resten.

Mäskschema
10 min @ 55°C, 60 min @ 72°C och 5 min @ 74°C
recirkulera 5 l. laka av med 4 l.

Kok - 90 min
90 min - 40 g Svalöf Mauritz
10 min - 1/2 tsk jästnäring

Jäsning
Jästkaka från BRONXBIC med senare tillsatser

Higlights
28/12  - Tillsätter slatt från Russian River Supplication
18/1 - Tillsätter slatt från The Bruery Sour in the Rye
10/6 Tillsätter slatt från Tilquin 12/13

Övrigt
Volym (färdig vört): 23 L
OG: 1,048 - FG: 1,008
Alkoholhalt: ca 5,4% (efter primning)
Bryggdag: 19/8 2014 - Tappad: 31/8, 10/10 och 17/10 2015
Primade med ca 5 g strösocker / l

Kommentarer